Dyrektywa w sprawie ekoprojektu (ErP) to zestawienie regulacji nakładających obowiązek na dostawców i producentów pieców gazowych i olejowych, pomp ciepła, zasobników o określonej wartości mocy i pojemności o spełnianiu określonych obowiązków w zakresie wydajności energetycznej urządzeń.
Dyrektywa (ErP) zawiera trzy główne obszary: wymogi dla projektu (tzw. ekoprojekt), wymóg stosowania kart energetycznych (tzw. Eco Labeling) oraz obowiązek pokazywania informacji technicznych urządzenia (karty produktu).
?Ekoetykietowanie?, czyli Labeling Directive narzuciła od dnia 26 września 2015 r.na producentów obowiązek przekazywania razem z urządzeniem etykiet określających klasę energetyczną. Ideą tego przepisu jest umożliwienie klientowi końcowemu porównania produktów na podstawie takich samych, jasnych i czytelnych dla niego parametrów. Karta jest ujednolicona, dokładnie opisana i zawierająca szczegółowo pokazane informacje. Powinna być umocowana w miejscu widocznym i dostępnym, np. na z przodu urządzenia, jak też w reklamach czy propozycjach handlowych oraz innych materiałach marketingowych zawierających koszty oraz wykorzystanie energii. Ponadto powinna być wskazana klasa sezonowej efektywności energetycznej podgrzewania pomieszczeń dla danego typu w uwarunkowaniach klimatu umiarkowanego. Klasy wydajności są jasno sprecyzowane i w nawiązaniu do liczonej, odrębnie dla wybranego sprzętu, sprawności średniorocznej. Przedstawiana dyrektywa również nakłada obowiązek na produkujących i importujących, którzy muszą do sprzedawanego kotła gazowego dołączyć kartę z klasą energetyczną kotła gazowego oraz drugą ? dla zestawu tzw. karta kompletu. Służy ona do wyliczenia efektywności energetycznej kompletu produktów, który ewentualnie może zostać stworzony z użyciem wybranego urządzenia oraz innych, np. kolektory, pompy ciepła, zbiorniki, termostaty. Importujący powinien dodać podstawowe karty dla własnych dystrybutorów tak, by mogli tworzyć własne zestawy, bo to na nich spoczywa ten wymóg (autoryzowane punkty handlowe, instalatorzy, autoryzowane punkty sprzedaży).