Przygotował Monter
Do uproszczenia przeładunku większych pakunków stosuje się najazdy i przejazdy. Używa się ich z reguły w warunkach, gdy do pokonania jest jakaś przeszkoda przykładowo klatka schodowa lub jako most łączący rampę ładunkową z autem ciężarowym. Służą w zasadzie jako pomost do łatwego przemieszczania maszyn, niewielkich pojazdów kołowych, gąsienicowych, paleciaków czy wózków dla inwalidów.
Robi się je albo jako pojedyncze tory i używa parami wtedy ich rozstaw zalezy od rozstawu kół wtaczanej maszyny lub jako płaską płaszczyznę, która pozwala na manewrowanie na całej szerokości dostawczaka.
Przejazdy samochdowe na rampę wykonywane są z reguły na określoną szerokość i stanowią jednolitą płaszczyznę utworzoną z materiału antypoślizgowego albo są taką powłoką antyposlizgową wykańczane. Popularne zwłaszcza są szyny wykonane z profili kształtowych z lżejszego aluminium, gdyż nieduża waga przy zachowaniu sporej sztywności konstrukcji upraszcza ich montowanie i korzystanie.
Niewielkiej wagi i wygodne rampy aluminiowe przeznaczone do załadowania i rozładowania niewielkich pojazdów takich jak motocykle, małe traktorki ogrodowe itp. Dopuszczalny ciężar ładunku dwóch sztuk takiego najazdu maleje wraz z jego długością, ale zarówno ze wzrostem szerokości osobnego najazdu. Trzeba przewidzieć, że wymiar roboczy przejazdu, po którym porusza się pojazd, jest troszkę mniejszy od totalnej szerokości skrajnej.