Przygotował Monter
Przy remoncie lub modernizacji burt aluminiowych trzeba na początek określić kilka tematów. Zacznijmy od wysokości zabudowy, ponieważ od tego zależą koszty modernizacji.
Najbardziej ekonomicznym wyborem jest burta wysokości typowej, gdyż do tego celu można użyć zwykłego profilu wykonanego w komplecie. W sytuacjach, kiedy zabudowa ma mieć inną wysokość, trzeba użyć do remontu paneli aluminiowych o wymiarach 100, 150 lub 200 mm. Deski te zespala się ze sobą za pomocą systemu pazurków, które pozwalają na zespolenie wszystkich elementów w jedną całość bez potrzeby stosowania śrub czy nitów.
Drugą sprawą jest to, czy chcemy burty malować, czy nie mają być niczym zabezpieczone. Aluminium jest metalem, które łatwo się utlenia. Profile burtowe występują w różnych wykonaniach: z aluminium surowego i anodowanego, które w procesie tworzenia jest pokrywane warstwą ochronną zapobiegającą utlenianiu. Jeśli deski będą malowane, wybierz surowe aluminium, bo jest bardziej opłacalne, a przecież farba będzie stanowiła warstwę ochronną. Gdy zamierzasz zachować metaliczny wygląd zabudowy, korzystniej wybrać aluminium anodowane ? droższe, ale już zabezpieczone.
Kolejny temat to kłonice. W aucie niewielkim, do 3 metrów, starczą kłonice narożnikowe, mocowane na narożach. Do pojazdu dłuższego warto dać dodatkowo kłonice środkowe dzielące burtę na mniejsze odcinki, przez co osobne segmenty burtowe będą lżejsze i lżej je będzie otwierać jednej osobie. By mieć sposobność ładowania z boku auta ładunku długiego, słupki boczne powinny mieć możliwość demontażu na czas załadunku.
Do tego przeznaczone są zaczepy mocowane do ramy.
Następną sprawą jest system łączenia burt. Można użyć zamknięć zewnętrznych mocowanych na powierzchni burty, ale lepiej wygląda specjalny profil zakończeniowy nitowany z boku zabudowy, zawierający już na wyposażeniu komorę z zamknięciem. Dzięki temu samochód w trakcie jazdy nie ma fragmentów wystających i stawia mniejsze opory powietrzne.